Do 31. października można głosować na projekty zgłoszone przez mieszkańców do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Pod głosowanie trafia rekordowa liczba, prawie 300 projektów. Na zwycięskie projekty Urząd Miasta Bydgoszczy zarezerwował w tym roku blisko 10 milionów złotych. Na co warto zagłosować? Np. na projekt odbudowy zabytkowego tramwaju typu 2N!

Projekt jest umieszczony pod pozycją 54 w dzielnicy Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto. Oddanie głosu zajmuje mniej niż 2 minuty. Wystarczy kliknąć tutaj , wypełnić swoje dane (imię, nazwisko, PESEL) i oddać głos.

 

Co to za tramwaj i dlaczego warto go odbudować?

Pierwsze wagony tramwajowe typ „N” powstały w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowej „KONSTAL” oraz Stoczni Północnej w Gdańsku w 1949 roku. Konstrukcja nowego tramwaju była wzorowana na niemieckim wagonie dwuosiowym KSW (Kriegstrassenbahnwagen). Jak sama nazwa wskazuje były to tramwaje wojenne, dwuosiowe, o konstrukcji stalowej z nieproporcjonalnie dużymi pomostami i szerokimi drzwiami, które miały ułatwić ewakuację pasażerów w razie alarmu lotniczego.

Przy tworzeniu dokumentacji wagonu silnikowego typu „N” starano się wyeliminować wady pierwowzoru. Jednocześnie opracowano dokumentację techniczną wąskotorowej wersji tramwaju (silnikowego „2N’ i doczepy „2ND”). Wagony typu „N” i „2N” były produkowane do końca 1956 roku po czym zostały zastąpione nowszą wersją o oznaczeniu „4N” i „5N”.

W dniu 3 listopada 1950 po wielu staraniach do Bydgoszczy przybył Gdańska pierwszy i jedyny wagon silnikowy typu „2N”. Bój o ten i pozostałe wagony wąskotorowe wyprodukowane przez Stocznię Północną w Gdańsku był zaciekły, ponieważ cały czas apetyt na nie miała wyłącznie Łódź. Wagon otrzymał numer taborowy „38” i po serii prób został wprowadzony do ruchu z dniem 19 listopada 1951 r.

 

Następne wagony z serii „2N” dotarły do Bydgoszczy już Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „KONSTAL” w Chorzowie, a ostatnia dostawa 6 sztuk fabrycznie nowych wagonów „2N” nastąpiła w październiku 1956 r. Oprócz nowych wagonów, w Bydgoszczy pojawiały się także wagony używane – z miast, w których likwidowano sieci tramwajowe (Słupsk, Inowrocław, Olsztyn, Legnica). Łącznie w Bydgoszczy kursowało 27 wagonów „2N”. Ostatnie dwa egzemplarze wycofano z ruchu 15 maja 1986 roku.

Obecnie MZK Bydgoszcz posiada jedyny wagon tego typu, który czeka na odbudowę.

 

Za zdjęcia oraz rys historyczny wozu dziękuję Panu Stanisławowi Sitarkowi.