Zapewne wielu pasażerów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy zauważyło pewne niedociągnięcia w remoncie przystanków na ulicy Skarżyńskiego. Na peronach tworzą się kałuże, nie zamontowano ryflowanych żółtych płyt, które ułatwiają orientację osobom niewidomym. Czy ta sytuacja się zmieni?

Na początku marca wysłałem do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy kilka uwag dotyczących zakończonego remontu ul. Skarżyńskiego. Zwróciłem uwagę na kilka  problemów.

 

Kałuże na przystankach

 

Brak ryflowanych żółtych płyt na przystankach i przy przejściach dla pieszych

 

Dlaczego ryflowane, żółte płyty chodnikowe są ważne?

  • ułatwiają niewidomym orientację na przystanku komunikacji miejskiej,
  • zwiększają bezpieczeństwo osób niewidomych na przejściach dla pieszych.

 

Więcej szczegółów dotyczących uwag do tego remontu znajdziecie w jednym z wcześniejszych wpisów.

 

Co na to ZDMiKP?

Odnośnie kałuż na przystankach:

[…] informuję, że my również zauważyliśmy lekkie zaniżenie nawierzchni bitumicznej na przystankach autobusowych. Wykonawca w ramach gwarancji usunie te usterki w miesiącach wiosennych. […]

Bardzo się cieszę, że ZDMiKP podziela moje obserwacje. Mam tylko nadzieję, że na poprawki nie będziemy czekali do czerwca 🙂

A odnośnie braku płyt ryflowanych poprawiających bezpieczeństwo osób niewidomych:

[…] Odnośnie zainstalowania płyt dla niepełnosprawnych informuję, że ze względu na ograniczone środki finansowe prace te nie zostały wykonane od razu podczas remontu ulicy. W bieżącym roku płytki będą wymieniane w ramach remontów cząstkowych chodników. W miarę możliwości płytki są wymieniane na terenie całego miasta.

Również ze względów finansowych nie stosujemy krawężników wysokich z polimerobetonów, mimo, że są nam jego wysokie walory użytkowe.

No cóż… ile kosztowała wymiana nawierzchni asfaltowej na całej długości ulicy Skarżyńskiego i Brzechwy, a ile kosztuje zamontowanie jednego rzędu żółtych, ryflowanych płyt chodnikowych poprawiających bezpieczeństwo osób niewidomych? Jaki procent wartości całego remontu stanowiłby montaż tych płyt? Prawdopodobnie niewielki! Nie przekonuje mnie argumentacja ZDMiKP. Póki co, ta inwestycja jest kolejną, której efektem jest jedynie zwiększenie prędkości pojazdów na ulicy. Pozostali uczestnicy ruchu zyskali bardzo niewiele, a poziom ich bezpieczeństwa nie poprawił się w żaden sposób.

  • Daniel Markiewicz

    no cóż, po co robić coś raz jak można kilka razy, studzienki właściwie w całym Fordonie do kolejnego podniesienia, nawet na wymienianej niedawno nawierzchni pod wiaduktem na Bajce

  • Adam Dziura

    Pytałem ZDMiKP o zmniejszenie szerokości ul. Bałtyckiej przy okazji remontu w tym roku. Nie planują. Będzie odtwarzanie jezdni o szerokości 7,1-7,6m. A wystarczyło by tam jakieś 6,5. Osiedlowa ulica.