Bryła Roku to konkurs organizowany od 2007 roku, w którym Internauci wybierają najlepszy budynek roku. Od tego czasu plebiscyt zyskał dużą rozpoznawalność także poza środowiskiem architektów i cieszy się dobrą renomą. W ciągu ostatnich lat Bryła Roku bez wątpienia stała się najważniejszą polską nagrodą architektoniczną.W tym roku wśród budynków mających szansę zdobyć tytuł „Bryły roku” jest stacja kolejowa w Solcu Kujawskim. Czy słusznie?

Architektura stacji


Na stronie plebiscytu możemy przeczytać:

Węzeł transportowy w Solcu Kujawskim udowadnia, że można dziś zaprojektować stację przesiadkową tak, by była dopasowana do skali miejsca i wpisywała się w niejednolitą architektoniczne przestrzeń. W tym wypadku obiekt oprócz swojej podstawowej funkcji, jaką jest obsługa pasażerów, tworzy wizytówkę miasta i stanowi przyjazną przestrzeń dla mieszkańców. To naddatek, który oferuje dobra architektura.

 

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że nowy dworzec kolejowy w Solcu Kujawskim może być nową wizytówką miasta, a plac przed dworcem może stanowić przyjazną przestrzeń dla mieszkańców. Jednak moim zdaniem obecnie jest to jedynie początek procesu tworzenia takiej nowej miejskiej przestrzeni, ponieważ w tej chwili zarówno dworzec jak i plac przed nim nie pełnią żadnej funkcji poza transportową. Nie ma tu ławek, zieleni, ani miejsca, gdzie można wypić kawę z przyjaciółmi.

Kontekst architektoniczny był w tym wypadku wyzwaniem. Architekci mieli za zadanie zaprojektować nowy obiekt tak, by współgrał z różnorodnym otoczeniem. Na miejscu zastali dworzec z początku XX wieku, modernistyczny pawilon, skarpę kolejową z peronami na szczycie. Teren otaczał krajobraz wypełniony blokami z wielkiej płyty, poprzetykanymi ceglanymi domami. Autorzy projektu zdecydowali się na prostą, modernistyczną bryłę wykorzystującą ukształtowanie istniejącej skarpy.

Budynek jest bardzo lekki, fascynująco rozmywa się w przestrzeni, wpasowuje się w istniejącą, bardzo różną architekturę – nie rywalizuje z nią, ale harmonijnie się komponuje. Ciekawe zaprojektowano także schody nawiązujące do amfiteatru.

 

Architektura a funkcja


Ustaliliśmy już, że budynek jest fajny. A co z jego użytecznością? W końcu od dworca oczekujemy czegoś innego, czegoś więcej niż tylko ładnej bryły – na być bezpieczny, funkcjonalny, wygodny w korzystaniu, dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Tym bardziej, jeśli jest nominowany do nagrody „Bryły roku”! Jak zatem na tym tle wypada stacja?

1. Zmokniesz

Brakuje ciągłości zadaszenia między peronem kolejowym a przystankiem autobusowym. Jest też przerwa w zadaszeniu między wyjściem z budynku dworca, a peronem.

 

2. Ukośne schody

Może i fajnie wyglądają, ale są niewygodne i nieergonomiczne! Jeżeli projektanci zapomnieli, jak się projektuje schody, mogli zajrzeć na wikipedię , albo do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 

3. Niewykorzystane poczekalnie

Poczekalnie – ponieważ są dwie. Pierwsza znajduje się na poziomie peronu, pięknie przeszklona, z tablicami odjazdów pociągów, trzema ławeczkami i… to wszystko. Wolna przestrzeń pozwala na ustawienie jeszcze kilku ławek, a nawet automatu biletowego.

 

Druga poczekalnia znajduje się poziom niżej. Nie widać z niej peronu, ale można do niej wejść z poziomu z poziomu ulicy i przystanków autobusowych. Tuż przed wejściem do niej znajdują się stojaki na rowery – fajnie. Niestety nie ma po co wchodzić do dolnej poczekalni, ponieważ nie ma w niej NIC poza windą i panelem sterowania klimatyzacją.

 

4. Przejście między peronami

Okej, Solec Kujawski to nie stacja węzłowa, gdzie pasażerowie przesiadają się między pociągami, ale każdy kto podróżuje koleją na pewno słyszał komunikat „pociąg blablabla wjedzie dziś wyjątkowo na tor przy peronie 1”. Co w takiej sytuacji? Mały spacerek!

 

Czy to BRYŁA ROKU?


Jeżeli głosujący w plebiscycie na Bryłę roku staną się „ofiarami wizualizacji” (jak nazywam osoby oceniające budynek wyłącznie po jego wyglądzie zewnętrznym), to dworzec w Solcu Kujawskim daje radę, można oddać na niego głos. Ja jednak pojechałem do Solca, sprawdziłem jak się korzysta ze stacji, jak zorganizowano sprawy czysto techniczne, użytkowe. Po tej wizycie stwierdzam, że dworzec nagrody otrzymać nie powinien – oczekujmy od dworca czegoś więcej niż fajnej bryły i fikuśnych schodów!

 

Cytaty pochodzą ze strony http://www.bryla.pl/brylaroku/56,157488,21762039,najpiekniejsze-budynki-2016-roku-poznaj-finalistow-i,,1.html. Dostęp 23.05.2017