Sieć tramwajowa w Bydgoszczy zmieniała się w trakcie całego swojego istnienia. Jedne trasy powstawały i były rozbudowywane, inne były likwidowane. Dziś krótko o tych likwidowanych – kiedy i dlaczego zamykano torowiska tramwajowe w naszym mieście?

Ulica Dworcowa

Historia bydgoskich tramwajów nierozerwalnie wiąże się z ulicą Dworcową. Tą ulicą, od 1888 roku kursowała pierwsza linia tramwajowa w mieście (przez pierwsze 8 lat był to tramwaj konny). Na sąsiedniej ulicy Zygmunta Augusta znajdowała się pierwsza zajezdnia. Tramwaje kursowały ulicą Dworcową aż do 1990 roku, gdy z powodu zagrożenia wybuchu gazu zawieszono ruch tramwajów na tej ulicy i pospiesznie zmieniono trasy tramwajów kursujących do dworca głównego. Pomimo, że instalacje gazowe wyremontowano, tramwaje nie powróciły już liniowo na swoją starą trasę do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Wraz z zamknięciem linii tramwajowej ulica Dworcowa zamieniła się w parking i stopniowo zaczęła tracić na znaczeniu i degradować się gospodarczo.

 

Nowa trasa tramwajowa, częściowo pokrywająca się z tą, którą zawieszono w 1990 roku (na odcinku od skrzyżowania z ulicą Matejki do dworca głównego) została otwarta w 2012 roku.

 


Ulica Toruńska

Na ulicy Toruńskiej, na odcinku od Zbożowego Rynku do Strzelnicy torowisko zostało oddane do użytku w 1898 roku. Kursowała tam wówczas linia „zielona”.

W 1898 roku linia zielona kursowała na trasie z koszar artyleryjskich, ulicą Gdańską, Mostową, Stary Rynek, Jana Kazimierza i Długą, do strzelnicy.

 

 

Tramwaje kursowały środkiem ulicy Toruńskiej aż do 1953 roku, gdy po 9 miesiącach intensywnych prac oddano do użytku zespół linii „Brda”. Na nowej trasie, torowisko biegło po północnej stronie ulicy, odseparowane od jezdni. I tak funkcjonuje do dzisiaj.

 


Ulice Lelewela i Jurasza

Linia tramwajowa do szpitala miejskiego  biegła ulicami Lelewela i Jurasza i była odnogą od torowiska na ulicy Chodkiewicza. Od tego skrzyżowania do szpitala trasa liczyła ok. 500 metrów. Oddano ją do użytku 15 grudnia 1949 roku i była to pierwsza poważniejsza inwestycja w rozbudowę sieci tramwajowej w Bydgoszczy po zakończeniu II wojny światowej.

Według pierwotnych planów, linia miała zostać uruchomiona 20 grudnia – dzień przed 70 urodzinami Józefa Stalina!

 

Aż do 1974 roku do szpitala kursowała linia 4, dowożąc pasażerów szpitala z dworca głównego. Po remoncie ulicy Chodkiewicza, torowisko na ul. Lelewela i Jurasza zostało odcięte od reszty sieci, a w konsekwencji zlikwidowane.

 

 

Jeśli chcesz poznać szczegółów okoliczności wybudowania, a następnie likwidacji linii tramwajowej do szpitala miejskiego, przeczytaj koniecznie artykuł „Tramwaje na ulicy Lelewela i Jurasza w Bydgoszczy?”

Przeczytaj więcej

Zapisz